Το Stray.gr υπερασπίζεται τα δικαιώματα των ζώων και στηρίζει το νέο Νομοσχέδιο για τα Ζώα Συντροφιάς
Το Σωματείο Stray.gr χαιρετίζει και στηρίζει σθεναρά το νέο νομοσχέδιο για τα ζώα συντροφιάς, συμμετέχοντας ενεργά στην ανοιχτή διαβούλευση με μοναδικό γνώμονα την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των δεσποζόμενων και αδέσποτων ζώων.
Η εμπειρία μας στο πεδίο της διαχείρισης αδέσποτων ζώων τα τελευταία 17 χρόνια έχει υπάρξει εκτενής και δύσκολη. Έχοντας περιθάλψει και αποκαταστήσει περισσότερα από 3.000 αδέσποτα, γνωρίζουμε καλά τα τεράστια κενά διαχείρισης, την αναλγησία του κράτους σε όλα τα επίπεδα, το έλλειμα ενημέρωσης της κοινωνίας σχετικά με τα δικαιώματα των ζώων, τους λόγους υπερπληθυσμού των αδέσποτων και την βάναυση σκληρότητα της κακοποίησης των ζώων, από το μόνιμο δέσιμο στην βίαια θανάτωση, στα σπίτια και στο δρόμο.
Το νέο νομοσχέδιο από το Υπουργείο Εσωτερικών, στο οποίο σωστά ανήκει πλέον η ευθύνη για τα ζώα συντροφιάς, καινοτομεί, στηριζόμενο σε διεθνή πρότυπα, ως προς τους τρεις κύριους πυλώνες που αφορούν τα ζώα συντροφιάς: την προστασία και ευζωία των δεσποζόμενων ζώων, την πρόληψη δημιουργίας νέων αδέσποτων, και την αποτελεσματική διαχείριση των αδέσποτων που ζουν στο δρόμο.
Προστασία και ευζωία των δεσποζόμενων ζώων
Η αυστηρή και ενδελεχής εποπτεία, με τη δημιουργία Εθνικού μητρώου και υπο-μητρώων, αλλά και το ηλεκτρονικό βιβλιάριο, είναι μονόδρομος αν θέλουμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των ζώων και να ελεγχθεί μια ανεξέλεγκτη και δραματική πραγματικότητα για πολλές χιλιάδες ζώα που κακοποιούνται στα σπίτια. Η αυστηροποίηση των σχετικών ποινών είναι επίσης σημαντική στην ίδια κατεύθυνση.
Τα σχόλιά μας στη διαβούλευση, προς βελτιστοποίηση του παρόντος πλαισίου, αφορούν στην αυστηροποίηση και τον επαρκή ορισμό σε θέματα παθητικής κακοποίησης, προτείνοντας την απαγόρευση δεσίματος και παραμονής σε μπαλκόνια και ταράτσες (άρθρο 16, άρθρο 5 παρ. 3δ και άρθρο 12 παρ. 2α και 2β), την απαγόρευση μεταφοράς σε εξωτερικό κλουβί αυτοκινήτου (άρθρο 39 παρ. 18) καθώς και την αυστηροποίηση και αποτροπή της δυνατότητας παράδοσης των ανεπιθύμητων ζώων στο δήμο για ιδιοκτήτες που άλλαξαν γνώμη (άρθρο 5 παρ. 1ζ), αλλά και της άρση της δυνατότητας επανάκτησης νέου κατοικίδιου μετά από περιστατικό εγκατάλειψης ή κακοποίησης (άρθρο 5 παρ. 1ζ και άρθρο 22 παρ. 2).
Πρόληψη δημιουργίας νέων αδέσποτων
Το συντριπτικό ποσοστό αδέσποτων ζώων προκύπτει από ανεπιθύμητες γέννες. Τασσόμαστε ξεκάθαρα υπέρ της υποχρεωτικής στείρωσης, η οποία όχι μόνο είναι το πιο απαραίτητο και κυριότερο μέτρο πρόληψης δημιουργίας νέων αδέσποτων ζώων, αλλά ευνοεί την υγεία όλων των ζώων, σύμφωνα με την βέλτιστη, αλλά και κοινή στο εξωτερικό, κτηνιατρική πρακτική. Η στείρωση προστατεύει τα ζώα από καρκίνους και επικίνδυνες λοιμώξεις του μαστού, της μήτρας και των ωοθηκών, των όρχεων και του προστάτη. Μακάρι η στείρωση να ήταν ευρέως διαδεδομένη και να μην γινόταν υποχρεωτική, όπως στην Αμερική ή την Αγγλία, όπου 70% και 80% των αρσενικών και θηλυκών σκύλων αντίστοιχα είναι στειρωμένοι. Σε μια χώρα όμως 10 εκατομμυρίων ανθρώπων με 3 εκατομμύρια αδέσποτα, η στείρωση σε αυτή τη φάση είναι απαραίτητο μέτρο.
Στη διαβούλευση προτείνουμε την άμεση υλοποίηση του σχετικού μέτρου, χωρίς την αναμονή δύο ετών που προβλέπονται αυτή τη στιγμή (άρθρο 5 παρ. 1α) και χωρίς τις εξαιρέσεις που προβλέπονται για ζώα εργασίας ή ζώα με pedigree (άρθρο 39 παρ. 3). Στηρίζουμε τη δημιουργία κινήτρων για τη στείρωση από τους δήμους, και προτείνουμε επίσης την δημιουργία καμπάνιας και εκπαιδευτικών προγραμμάτων υπέρ της στείρωσης, καθώς και την υποχρέωση ενημέρωσης της σημασίας της στείρωσης από κτηνιάτρους, ώστε η υλοποίηση της υποχρέωσής της να μειωθεί στο ελάχιστο δυνατό.
Στηρίζουμε επίσης την αναβάθμιση του εγκλήματος της εγκατάλειψης νεογέννητων ζώων σε κακούργημα.
Στηρίζουμε και επικροτούμε την αναγνώριση, επιτέλους, της σημασίας και της δουλειάς των φιλοζωικών οργανώσεων στο πεδίο. Για πρώτη φορά, δίνεται στις φιλοζωικές οργανώσεις η δυνατότητα να περισυλλέγουν και να φροντίζουν αδέσποτα ζώα ως προσωρινοί ιδιοκτήτες τους, θωρακίζοντας τον ρόλο και το έργο τους. Για πρώτη φορά επίσης, εκλεγμένο μέλος της φιλοζωικής κοινότητας θα συμμετέχει στην Ειδική Επιτροπή Παρακολούθησης του Υπουργείου Εσωτερικών.
Στηρίζουμε επίσης τη δυνατότητα στενής συνεργασίας με δήμους για προγράμματα περίθαλψης και στείρωσης, καθώς και τη δυνατότητα χρηματοδότησης σχετικά, όπως και την ενδελεχή εποπτεία της δουλειάς όλων μας στο πεδίο, με τη δημιουργία σχετικών μητρώων και πλαισίου σωστής λειτουργίας καταφυγίων.
Ένα κύριο σημείο βελτιστοποίησης στη διαβούλευση αφορά τον ορισμό και την κατοχύρωση φιλοζωικών οργανώσεων που δεν διαθέτουν καταφύγιο, στο ίδιο επίπεδο με όσες διαθέτουν. (άρθρο 2 παρ. 11, άρθρο 7 παρ. 6 και άρθρο 7 παρ. 5βαδ) Το Stray.gr, όπως και εκατοντάδες άλλες οργανώσεις, δεν διαθέτει καταφύγιο και φιλοξενεί ζώα σε σπίτια αναδόχων και εθελοντών, ενώ συνεργάζεται επίσης με επιλεγμένες πανσιόν και κέννελ.
Στηρίζουμε επίσης την ενδελεχή εποπτεία αλλά και ενίσχυση των δήμων ως προς την αποτελεσματική διαχείριση αδέσποτων ζώων. Οι δήμοι υποχρεούνται να καταρτίσουν ένα πλήρες επιχειρησιακό σχέδιο για τη διαχείριση των αδέσποτων, για το οποίο θα αξιολογούνται ετησίως, να λειτουργούν ή να είναι συμβεβλημένοι με νόμιμο καταφύγιο, καθώς και να τσιπάρουν και να στειρώνουν όλα τα αδέσποτα ζώα στην ευθύνη τους.
Σο πλαίσιο της προσπάθειάς μας για βελτιστοποίηση του νόμου, προτείνουμε αλλαγές όσον αφορά την πρόκριση υιοθεσίας και την αποτροπή της επανατοποθέτησης ζώων στο περιβάλλον (άρθρο 7 παρ. 5βαδ), την απαγόρευση επανατοποθέτησης σε άλλη περιοχή (άρθρο 39 παρ. 6), την αυστηροποίηση του πλαισίου και της αξιολόγησης για τις ευθανασίες και των «επικίνδυνων ζώων» (άρθρο 7 παρ. 5βαγ), καθώς και την ελεύθερη κυκλοφορία των σκύλων σε λουρί στα ΜΜΜ, χωρίς κλουβί που πρακτικά επιτρέπεται μόνο για μικρά σκυλιά, όπως γίνεται σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα (άρθρο 10 παρ. 4).
Θεωρούμε, επίσης, απαραίτητη τη θωράκιση και ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στη διαχείριση των αδέσποτων: οι ιδιώτες που συμβάλλουν στο έργο διαχείρισης πρέπει να προστατευθούν από πιθανές γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις που θα τους αποθαρρύνουν. Η πολιτεία οφείλει να διευκολύνει το έργο τους και τη συνεργασία τους με δήμους και οργανώσεις και να ενθαρρύνει τη συμμετοχή τους (άρθρο 7).
Εφιστούμε την προσοχή και ζητούμε την επαναξιολόγηση της διαχείρισης της λεϊσμανίασης. Η λεϊσμανίαση χαρακτηρίζεται μεν ως ζωο-ανθρωπονόσος, ωστόσο οι εξέλιξη στην κτηνιατρική επιστήμη την καθιστούν ιάσιμη σε μεγάλο ποσοστό των ζώων που πάσχουν. Επίσης, με την κατάλληλη διαχείριση και θεραπευτική αγωγή, δεν μεταδίδεται. Η ιδιαίτερη αναφορά για τη λεϊσμανίαση, προς συμφέρον της δημόσιας υγείας, θα πρέπει να είναι ενημερωτική ως προς τον τρόπο θεραπείας και διαχείρισης και όχι αποτρεπτική ως προς την υιοθεσία ζώων θετικών στη λεϊσμανίαση (άρθρο 4 παρ. 3 και ολόκληρο το άρθρο 18).
Στηρίζουμε το νέο θεσμό της αναδοχής, ένα πρόγραμμα που λειτουργούμε επιτυχημένα, τονίζοντας την ανάγκη πλαισίου επαρκούς υποστήριξης των αναδόχων και ξεκάθαρης σχέσης με τον φορέα όσον αφορά την ευθύνη του ζώου.
Στηρίζουμε τέλος, την θεσμοθέτηση και προώθηση των υιοθεσιών σε χώρες της ΕΕ και του εξωτερικού, ζητώντας την βελτιστοποίηση του υπάρχοντος πλαισίου (άρθρο 10).
Βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη καμπή για τη φιλοζωία στη χώρα μας. Η έλλειψη κατανόησης των δικαιωμάτων και των κανόνων υγείας και ευζωίας των ζώων, καθώς και τα συμφέροντα πολλών στις πλάτες των ανυπεράσπιστων αυτών πλασμάτων που σήμερα θίγονται, συνοδεύουν τη σύγκρουση που παρακολουθούμε αυτές τις μέρες, με αφορμή το νομοσχέδιο. Καλούμε τη φιλοζωική κοινότητα και τους υποστηρικτές μας να πάρουν ξεκάθαρη θέση και να δράσουν, μαζί μας, υπερασπιζόμενοι αποκλειστικά τα δικαιώματα των ζώων.
Είμαστε η φωνή τους και σήμερα τη χρειάζονται δυνατή.